Resultaten studentenateliers Zuiderwaterlinie Landschapslaboratorium

De Zuiderwaterlinie maakt als landschapslaboratorium onderdeel uit van de Landschapstriënnale 2021, een driejaarlijks terugkerend event voor iedereen die zich bezig houdt met landschap. Een onderdeel van de programmering zijn de studentenateliers.

Studenten van diverse opleidingen op het gebied van landschap gaan in de periode van januari 2020 tot en met maart 2021 aan de slag met vragen uit de verschillende regio's oftewel stellingen. De resultaten van de eerste vijf studentenateliers vind je hieronder. Twee ateliers moeten nog plaatsvinden. 

Zuiderwaterlinie op de kaart 
Studenten van HAS Geodesign werd de vraag gesteld hoe de Zuiderwaterlinie letterlijk op de kaart gezet kan worden om heel veel mensen bekender te maken met dit prachtige stukje erfgoed. Het resultaat mag er wezen: een digitale storymap en toffe animaties van personages die een stempel hebben gedrukt op de geschiedenis van de Zuiderwaterlinie. Nieuwsgierig? Bekijk de storymap hier.

Fort Prins Frederik
Spatial Design student Simon van Soolingen van de Willem de Kooning Academy maakte een plan voor de herbestemming van Fort Prins Frederik. Gelegen op een eiland moest dit fort ten tijden van oorlog zelfvoorzienend zijn. Dit vormt de basis van het nieuwe ontwerp. Bekijk de projectwebsite hier. Lees ook het researchdocument via deze link. 

Barbabrabant
Studenten van de Wageningen University & Research deden onderzoek naar de toekomst van het hydrologisch systeem aan de oostzijde van 's-Hertogenbosch, bij de Grote Wetering en de Dungense Polder. De oplossing? Barbabrabant, geinspireerd op het Barbapapa-principe waarbij iets ieder gewenst vorm kan aannemen. Hoe het precies werkt? Bekijk dan deze video. Bekijk daarnaast ook het onderzoeksresultaat.  

Water, toerisme en landbouw gekoppeld aan linies, schansen en inundatiegebieden
Voor het studentenatelier van de Stelling Breda-Geertruidenberg hebben (internationale) studenten van de TU Delft en Universiteit Leiden onderzoek gedaan naar op wat voor een manier het gebied (de Stelling Breda-Geertruidenberg) getransformeerd kan worden zodat de linie in het landschap weer afleesbaar wordt. Er werd tevens gekeken naar het inzetten van nieuwe opgaven van de toekomst in het landschap. Bekijk hieronder de video's die de studenten ter voorbereiding konden bekijken. Het eindresultaat van dit studentenatelier vind je hier.

  • Landschapsarchitect Hans van Engen neemt je mee naar het inundatiegebied de Lage Vuchtpolder. Bekijk de video hier.  
  • Gemeentelijk archeoloog voor Breda Erik Peters vertelt je alles over de Spinolaschans. Bekijk de video hier. 
  • Cor Knoop van de Heemkundekring Made-Drimmelen is expert op het gebied van Linie van Den Hout en Linie van de Munnikenhof en vertelt hier graag over. Bekijk de video hier. 

Strategisch ontwerpen
Er is veel werk gezet in het studentenatelier Oss. Studenten van Van Hall Larenstein kregen een aantal opdrachten mee. De resultaten en onderzoeksvragen vind je hieronder:

  • Hoe verstrek je de Zuiderwaterlinie-beleving binnen een gemeente waar die beleving niet zo sterk aanwezig is? En welke rol speelt recreatie daarbij? Het resultaat van deze onderzoeksvraag? Vier prachtige ontwerpposters. Bekijk ze hier.
  • Hoe kan duurzame landbouw aansluiten op de landschappelijke kenmerken van het riverienlandschap? Twee studenten zochten dat uit. De uitkomst? Een document waarin zij o.a. een serie modellen hebben uitgewerkt per duurzame landbouwpraktijk en landschapstype. Bekijk het document hier.
  • Welke ontwerpprincipes kunnen op een ruimtelijke manier bijdragen aan de versterking van het cultuurhistorisch verhaal van de Zuiderwaterlinie? Het resultaat van dit onderzoek: een landschappelijk ontwerp waarin zij meerdere functies, zoals recreatie, ecologie en energietransitie hebben gekoppeld aan het landschap van de Zuiderwaterlinie. Bekijk het document hier.

Meer informatie 
Wil je meer weten over de Zuiderwaterlinie en de Landschaptriënnale? Houd onze kanalen in de gaten of neem alvast een kijkje op deze website.