Heen en weer Steenbergen - Bergen op Zoom

Startpunt: Steenbergen

Tegen het stadshart van Steenbergen aan ligt Jachthaven Steenbergen. Vanuit het centrum vaar je langs Fort Henricus tot aan de splitsing met de Steenbergsche Vliet, die je bakboord opvaart. Even verderop vind je Jachthaven De Schapenput in een zijtak. Na een paar kilometer ligt jachthaven de Vlije aan bakboord. Vlak daarna kom je bij de Benedensas (sluis). Aan de andere kant van het sluiseiland ligt WSV Volkerak. Vaar na de sluis bakboord uit het Volkerak op en daarna direct het Schelde-Rijnkanaal in. Let op, het Volkerak en het Schelde-Rijnkanaal worden druk bevaren door de beroepsvaart.

De route begint in vestingstad Steenbergen. Door de ligging en zwakke verdedigingswerken werd de stad tussen 1572 en 1622 om de haverklap belegerd, veroverd en heroverd. De bevolking leed erg onder dit stuivertje wisselen tussen de Spaanse en Staatse troepen. Ontdek de geschiedenis bij de herstelde bastions, herkenbare liniegracht en opgeknapte vestingmuur. Of geniet van de natuurgebieden rondom Steenbergen. Daar vind je onder andere de Blauwe Sluis: een oud inundatiepunt dat in de 17e eeuw omliggende stukken land onder water liet lopen. Nu kun je er aanleggen en picknicken op de multifunctionele steiger. 

Als je vanuit Steenbergen richting het Volkerak vaart, kom je al twee mooie Zuiderwaterlinie bezienswaardigheden tegen. Je passeert Fort Henricus, een van de grootste forten in het zuidwesten van de Republiek. Daarna vaar je door het Sluizencomplex Benedensas: een plek van historische waarde waar de thee bijna altijd klaarstaat in het veerhuis.

 

Verder naar Tholen

Vanaf het Volkerak ga je bakboord uit het Schelde-Rijnkanaal in. Kijk hier voor tips om veilig te varen. Na twee grote bochten is Tholen in zicht. Houd hier rekening met binnenvaart die regelmatig de Vluchthaven van Tholen in- en uitvaart.

Komend vanaf het noorden vaar je Tholen eerst voorbij. Ga stuurboord de betonde toevaart in en blijf in de vaargeul richting de haven. Als je de havenkom invaart, kom je uit bij jachthaven de Kogge en Jachtwerf Van Duivendijk, die ook plaatsen voor passanten hebben. 

Het is tijd om de Zeeuwse vestingstad Tholen te ontdekken. Tijdens de Tachtigjarige Oorlog wilde de Spaanse bezetter het rijke Zeeland maar al te graag innemen. Door de aanleg van de Linie van de Eendracht (het oudste stukje Zuiderwaterlinie) wist men te voorkomen dat de Spanjaarden voet zetten op Thoolse bodem. Vandaag de dag is het historisch verleden nog goed zichtbaar, dankzij de deels bewaarde vestingwallen en de vele monumenten. Absolute toppers zijn de Grote of Onze Lieve Vrouwekerk en het oude stadhuis. 

Verder naar Bergen op Zoom

Verlaat Tholen en ga op het Schelde-Rijnkanaal weer in zuidelijke richting. Al snel splitst het vaarwater, houd daar de bakboordgeul aan. Na een paar kilometer ga je bakboord uit de vaargeul in tussen de Prinsesseplaat en de Molenplaat. Kort na de havenhoofden volgt de Burgemeester Peterssluis. Omdat er geen getijdewerking meer is, staan de sluisdeuren vrijwel altijd open.  

Na de sluis vaar je verder de Theodorushaven in. Aan het eind tref je de jachthaven aan van WV De Schelde

Het heen-en-weertje eindigt (of begint) in vestingstad Bergen op Zoom. De maagd, zo noemden ze Bergen op Zoom ook wel. Van alle vestingsteden was zij de meest onneembare. Bij Ravelijn op den Zoom vind je nu nog ondergrondse gangen (de kazematten): de laatste overblijfselen van de beroemde vesting die Menno van Coehoorn daar bouwde. Nu proef je het verleden van de stad om je heen dankzij zo’n 800 monumenten. 

Bezoek zeker het Markiezenhof. Nu een stadsmuseum en bezoekerscentrum van de Zuiderwaterlinie, maar vroeger een paleis van de markiezen. VVV Brabantse Wal is in het pand gevestigd. Ben je op zoek naar nog meer avontuur? Verlaat de stad dan voor een bezoek aan het wereldberoemde Fort de Roovere. Loop door het water via de Mozesbrug en beklim de Pompejustoren. In de buurt van Roosendaal vind je het Kasteel van Wouw, dat in de Tachtigjarige Oorlog een belangrijke rol speelde in de verdediging.